حوزه علمیه بناب - منشور برادري
امروز 7 اسفند ماه ، 1396
 


جستجو



پیوندها




 
منشور برادري




صفحه: 1/3


بسم الله الرحمن الرحيم

جناب حجت الاسلام آقاي حاج شيخ محمد علي انصاري دامت افاضاته

[حجت الاسلام محمد علي انصاري از اعضاي دفتر امام و مسئول مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام (س).]

نامه شما را مطالعه كردم، مسأله‌اي را طرح كرده‌ايد كه پاسخ به آن كمي طولاني مي‌گردد ولي از آن‌جا كه من به شما علاقه‌مندم، شما را مردي متدين و دانا البته كمي احساساتي ـ مي‌دانم و از محبتهاي بي‌دريغت نسبت به من هميشه ممنونم، به عنوان نصيحت به شما و امثال شما كه تعدادشان هم كم نيست مسائلي را تذكر مي‌دهم:

كتابهاي فقهاي بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها و سليقه‌ها و برداشتها در زمينه‌هاي مختلف نظامي، فرهنگي و سياسي و اقتصادي و عبادي، تا آن‌جا كه در مسائلي كه ادعاي اجماع شده است قول و يا اقوال مخالف وجود دارد و حتي در مسائل اجماعي هم ممكن است قول خلاف پيدا شود، از اختلاف اخباريها و اصوليها بگذريم. از آن‌جا كه در گذشته اين اختلافات در محيط درس و بحث و مدرسه محصور بود و فقط در كتابهاي علمي آن هم عربي ضبط مي‌گرديد، قهراً توده‌هاي مردم از آن بي‌خبر بودند و اگر با خبر هم مي‌شدند، تعقيب اين مسائل برايشان جاذبه‌اي نداشت، حال آيا مي‌توان تصور نمود كه چون فقها با يكديگر اختلاف نظر داشته‌اند ـ نعوذبالله‌ـ خلاف حق و خلاف دين خدا عمل كرده‌اند؟ هرگز. اما امروز با كمال خوشحالي به مناسبت انقلاب اسلامي حرفهاي فقها و صاحب‌نظران به راديو و تلويزيون و روزنامه‌ها كشيده شده است، چرا كه نياز عملي به اين بحثها و مسائل است؛ مثلاً در مسأله مالكيت و محدوده آن، در مسأله زمين و تقسيم‌بندي آن، در انفال و ثروتهاي عمومي، در مسائل پيچيده  پول و ارز و بانكداري، در ماليات، در تجارت داخلي و خارجي، در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و ديات، در قوانين مدني، در مسائل فرهنگي و برخورد با هنر به معناي اعم؛ چون عكاسي، نقاشي، مجسمه‌سازي، موسيقي، تئاتر، سينما، خوشنويسي و غيره، در حفظ محيط زيست و سالم‌سازي طبيعت و جلوگيري از قطع درختها حتي در منازل و املاك اشخاص، در مسائل اطعمه و اشربه، و جلوگيري از مواليد در صورت ضرورت و يا تعيين فواصل در مواليد، در حل معضلات طبي همچون پيوند اعضاي بدن انسان و غير به انسانهاي ديگر، در مسأله معادن زيرزميني و روزميني و ملي، تغيير موضوعات حرام و حلال و توسيع و تضييق [تضييق= سخت گرفتن، در تنگنا قرار دادن.] بعضي از احكام در ازمنه و امكنه مختلف، در مسائل حقوقي و حقوق بين المللي و تطبيق آن با احكام اسلام، نقش سازنده زن در جامعه اسلامي و نقش تخريبي آن در جوامع فاسد و غيراسلامي، حدود آزادي فردي و اجتماعي، برخورد با كفر و شرك و التقاط و بلوك تابع كفر و شرك، چگونگي انجام فرايض در سير هوايي و فضايي و حركت برخلاف جهت حركت زمين يا موافق آن با سرعتي بيش از سرعت آن و يا در صعود مستقيم و خنثي كردن جاذبه زمين و مهمتر از همه اينها، ترسيم و تعيين حاكميت ولايت فقيه در حكومت و جامعه كه همه اينها گوشه اي از هزاران مساله مورد ابتلاي مردم و حكومت است كه فقهاي بزرگ در مورد آنها بحث كرده‌اند و نظراتشان با يكديگر مختلف است و اگر بعضي از مسائل در زمانهاي گذشته مطرح نبوده است و يا موضوع نداشته است، فقها امروز بايد براي آن فكري بنمايند.

لذا در حكومت اسلامي هميشه بايد باب اجتهاد باز باشد و طبيعت انقلاب و نظام همواره اقتضا مي‌كند كه نظرات اجتهادي ـ فقهي در زمينه‌هاي مختلف ولو مخالف با يكديگر آزادانه عرضه شود و كسي توان و حق جلوگيري از آن را ندارد ولي مهم شناخت درست حكومت و جامعه است كه بر اساس آن نظام اسلامي بتواند به نفع مسلمانان برنامه‌ريزي كند كه وحدت رويه و عمل ضروري است و همين جا  است كه اجتهاد مصطلح در حوزه‌ها كافي نمي‌باشد بلكه يك فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه‌ها هم باشد ولي نتواند مصلحت جامعه را تشخيص دهد و يا نتواند افراد صالح و مفيد را از افراد ناصالح تشخيص دهد و به طور كلي در زمينه اجتماعي و سياسي فاقد بينش صحيح و قدرت تصميم گيري باشد ، اين فرد در مسائل اجتماعي و حكومتي مجتهد نيست و نمي‌تواند زمام جامعه را به دست گيرد.

 




صفحه بعدی (2/3) صفحه بعدی