حوزه علمیه بناب - خاستگاه حوزه
امروز 7 اسفند ماه ، 1396
 


جستجو



پیوندها




 
خاستگاه حوزه




خاستگاه حوزه


نخستين بذر شجره مباركه حوزه علميه در عهد نبوت پاشيده شد. علم و تعليم مفاهيمى نبودند كه بعدها بر اثر تماس فرهنگهاى يونانى و پارسى و ... بر جامعه اسلامى وارد شده و در افكار مسلمانان رسوخ يافته باشند. مراجعه به متون اصيل اسلامى (قرآن و سنت) اين حقيقت را به خوبى آشكار مى‏سازد كه همگام با اولين آيات وحى الهى ، تعليم و تعلم در جامعه اسلامى مطرح بوده‏است.

بارزترين مشخصه عرب قبل از اسلام جهل و بى‏فرهنگى آنان است اگر چه در شمال و جنوب شبه جزيره عربستان فرهنگها و تمدنهايى وجود داشته‏اند ليكن در قسمت مركزى و نيز در مكه و مدينه آثارى از يك فرهنگ و تمدن اصيل ديده نمى‏شد. قبل از اسلام در قبيله قريش فقط هفده نفر مى‏توانستند بنويسند البته عدد نويسندگان بيشتر يا كمتر از اين هم كه باشد، وجود آنان هيچ نقش اساسى در ساخت فرهنگ و تمدن جامعه عرب قبل از اسلام نداشته‏است. بهترين شاهد اين مدعى نبودن حتى يك دستنويس از عرب آن روز است.

اما همين جامعه بعد از اسلام تحولى شگرف و اساسى داشته است به طورى كه موجب تعجب و تحير مورخين و جامعه شناسان شده‏است كه كلمات گوستاولوبون شاهد بر اين مدعى است.

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم از نخستين روزهاى بعثت ، دعوت به اسلام و آيين توحيد را آغاز كرد و در دوران رسالت‏خويش در مكه و مدينه موفق شد تا گروه زيادى از مردم را به دين اسلام فراخواند.

سه سال اول بعثت ، دعوت صورت خصوصى داشت و از محدوده خويشاوندان و آشنايان فراتر نمى‏رفت كه علت اين امر هم شرايط حاكم بر محيط آن زمان بود.

با نزول آيه « فاصدع بما تؤمر» (آنچه را مامور گرديده‏اى آشكار كن) دوران دعوت عمومى پيامبر شروع شد و آن زمانى بود كه چهل نفر پيش از آن به دين اسلام گرويده و پايه‏هاى اجتماعى دينى مسلمانان نيرو گرفته بود و مسلمانان به مثابه گروهى صاحب انديشه و دينى كه بر پايه توحيد استوار است ، ‏شناخته مى‏شدند.

بنابراين مى‏توان خاستگاه حوزه‏هاى علميه و مهد اصلى پيدايش اولين مجامع علمى و جلسات درسى علوم اسلامى را شهر مكه و يا به عبارت ديگر خانه رسول اكرم(ص) دانست.

منبع : www.hawzah.net به نقل از كتاب حوزه هاي علميه شيعه در گستره جهان ، سيد عليرضا سيد كباري ، تهران ، امير كبير، ۱۳۷۸.

 









نوشته شده در تاریخ: 17 اسفند ماه ، 1388 (2058 مشاهده)

[ بازگشت ]