حوزه علمیه بناب - حوزه علميه مكه
امروز 7 اسفند ماه ، 1396
 


جستجو



پیوندها




 
حوزه علميه مكه




حوزه علميه مكه


ويژگيهاى اصلى و مهم حوزه علميه مكه

1 - وجود معلم و سرپرستى همچون رسول گرامى خدا حضرت محمد صلي الله و عليه و آله كه در واقع مؤسس و بنيانگذار حوزه‏هاى علميه بود كه در سايه چنين استادى ، شاگردان عالى‏ترين مفاهيم الهى و انسانى را در مكتبى كه ارتباط مستقيم با وحى داشت توسط معلم اول كه گفته‏هاى او به يقين از هرگونه خطا و اشتباه مصون بود دريافت مى‏كردند.

2 - وجود شاگردان روشن ضمير و بارزى همچون على بن ابى طالب عليه السلام و حضرت خديجه و بسيارى از اصحاب درجه اول آن حضرت كه اجتماع آنان گرمابخش دلهاى آنان و روشنى بخش ديار تاريك و ظلمانى و سراسر جهل مكه بود.

3 - متون آموزشى غنى و كامل كه همان قرآن و سنت و فرمايشات پيامبر اكرم صلي الله و عليه و آله بود .

4 - سادگى و وضوح مسائلى كه مطرح مى‏شد و بيان دقيق‏ترين و عالى‏ترين مفاهيم و مسائل علمى با ساده‏ترين بيان و روشن‏ترين تعبير.

5 - همگانى بودن آموزش بر اساس تفكر اصيل اسلامى يعنى همان تلازم علم و تكليف كه اين قاعده همه مسلمانان را در بر مى‏گرفت.

با توجه به ويژگى‏هاى فوق بايد گفت كه حوزه علميه مكه معظمه با آغاز نزول وحى به رسول گرامى در غار حرا با نزول آيات مباركه سوره علق شروع گرديد.

پيامبر اكرم مامور ابلاغ وحى و تعليم قرآن كريم به مردم بود و در طول سيزده سال(از بعثت تا هجرت) حدود دو سوم از قرآن در مكه نازل شد و به حكم آيه « و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم و لعلهم يتفكرون. نحل 44» (ما قرآن را بر تو نازل كرديم تا براى مردم توضيح دهى اميد كه آنها انديشه كنند.) مكلف بود كه كلام خدا را همانطور كه بود به مردم ابلاغ كرده و مشكلات آن را براى ايشان حل نمايد و به همين دليل ابتدا از نزديكترين كسان خود كه اولين آنها حضرت على بن ابى‏طالب و حضرت خديجه بودند ، تعليمات قرآنى را شروع نمود.

اين حلقه‏هاى دروس الهى در خانه حضرت خديجه و شعب ابى‏طالب و بازار عكاظ و كعبه مكرمه و ادامه آن در خانه ارقم بن ابى‏الارقم مخزومى (م 55 ق)تشكيل مى‏گرديد كه مربوط به دسته يا شعبه يا عقيده‏اى خاص نبود و تنها تلاش آنان كار علمى در راستاى دستورات كلى اسلامى بود اما چون با دشمنى شديد بزرگان قريش مانند ابوسفيان، ابولهب، ابوجهل، و امثال آنها مواجه بودند غالبا نشر احكام قرآنى و اقامه واجبات الهى در حال اختفا انجام مى‏گرديد اما پس از فتح مكه حوزه‏هاى تعاليم قرآنى و هدايت مردم و پاسخ به سوالات و اشكالات مسلمانان در مسجدالحرام و در بعضى نقاط مكه تشكيل مى‏گرديد كه بيشترين تعليم دهندگان آن از شاگردان مكتب على عليه السلام بودند.

منبع : www.hawzah.net به نقل از كتاب حوزه هاي علميه شيعه در گستره جهان ، سيد عليرضا سيد كباري ، تهران ، امير كبير، ۱۳۷۸.

 









نوشته شده در تاریخ: 17 اسفند ماه ، 1388 (2137 مشاهده)

[ بازگشت ]