حوزه علمیه بناب - تربيت و تهذيب نفوس
امروز 27 مرداد ماه ، 1397
 


جستجو



پیوندها




 
تربيت و تهذيب نفوس




صفحه: 1/2

تربيت و تهذيب نفوس


 بايد دانست كه مشكلترين امور وسخت‌ترين چيزها دينداري است در لباس اهل علم و زهد و تقوي، و حفظ قلب نمودن است در اين طريقه. و از اين جهت است كه اگر كسي در اين طبقه به وظايف خود عمل كند و با اخلاص نيت وارد اين مرحله شود و گليم خود را از آب بيرون كشد و پس از اصلاح خود به اصلاح ديگران پردازد و نگهداري از ايتام آل رسول نمايد، چنين شخصي از زمره مقرّبين و سابقين به شمار آيد. چنانچه حضرت صادق ـ عليه السلام ـ در خصوص چهار نفر حواريّين حضرت باقر ـ عليه السلام ـ چنين تعبير فرمود. و در « وسائل » از « رجال كشي » سند به أبي عبيدة الحذاء رساند قال: « سمعت أبا عبدالله عليه السلام يقول : زرارة و محمد بن مسلم و أبو بصير و بريد من الذين قال الله تعالي: والسابقون السابقون اولـئك المقربون ».

 [«گفت از حضرت ابو عبدالله (ع) شنيدم مي‌فرمود: زراره و محمد بن مسلم و ابوبصير و بريد از آنان هستند كه خداوند تعالي درباره ايشان فرموده است: «پيشي گيرندگان  پيشي گيرنده، آنان ‌اند مقربان درگاه الهي.» وسائل الشيعه، ج18، حديث 22.]

و احاديث در اين مقوله بسيار است و فضيلت اهل علم بيش از آن است كه در حوصله بيان آيد، و كفايت مي‌كند درباره آنها حديث منقول از رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ : « من جاءه الموت و هو يطلب العلم ليحيي به الاسلام كان بينه و بين الانبياء درجة و احدة في الجنة[سنن دارمي، ج1، ص 100 با اندكي اختلاف. ]

كسي كه بيايد او را مرگ در صورتي كه طلب كند علم براي زنده كردن اسلام، در بهشت مقام او با مقام پيغمبران يك درجه بيش فاصله ندارد.

و پس از اين ان‌شاء الله ذكري از فضيلت آنان پيش مي‌آيد. و اگر خداي نخواسته از طريق خلوص بركنار شد و راه باطل پيش گرفت از علماي سوء كه بدترين خلق الله هستند و درباره آنها احاديث سخت و تعبيرات غريب وارد شده است به شمار آيد. و بايد اهل علم و طلّاب اين راه پر خطر، اول چيزي را كه در نظر گيرند اين باشد كه اصلاح خود كنند در خلال تحصيل، و آن را حتّي الامكان بر جميع امور مقدم شمارند كه از تمام واجبات عقليّه و فرايض شرعيه واجب‌تر و سخت‌تر همين امر است. (روحانيت و حوزه هاي علميه از ديدگاه امام خميني ص ۱۳۳)

دانشگاه بايد مركز درست كردن انسان باشد، چه دانشگاه روحاني و چه دانشگاه شما و اين يك امري بوده است كه انبيا ـ عليهم السلام ـ مأمور بر همين امر بوده‌اند كه انسان درست كنند. كتب آسماني، همه كتب آسماني براي انسان ساختن آمده است. اگر انسان ساخته بشود، همه چيز به صورت معنويت درمي‌آيد يعني ماديت هم به صورت معنويت در مي‌آيد. بعكس، اگر چنانچه قشرها شيطاني باشند و از دانشگاه ما و شما انسانهاي منحرف بيرون بيايد، معنويات هم به صورت ماديات در مي‌آيد، فاني در ماديت مي‌شود. (همان ص ۱۳۶) تاريخ 16/3/58    

 

***

 

  شما دانشگاهيها كوشش كنيد كه انسان درست كنيد. اگر انسان درست كرديد مملكت خودتان را نجات مي‌دهيد. اگر انسان متعهد درست كرديد، انسان امين، انسان معتقد به يك عالم ديگر، انسان معتقد به خدا، مؤمن به خدا، اگر اين انسان در دانشگاه‌هاي شما و ما تربيت شد مملكتتان را نجات مي‌دهد. بنابراين، كار، كار بسيار شريف و مسؤوليت، مسؤوليت بسيار زياد. الآن اين مسؤوليت به دوش ما و شماست. اين مسؤوليت بزرگ، يعني سعادت ملت را شما و ما بايد بيمه كنيم، قشر روحاني و قشر دانشگاهي. سعادت ملت را شماها بايد بيمه كنيد. (همان )  تاريخ 16/3/58                                       

 

***

 

آموزش وقتي مفيد خواهد شد كه تزكيه باشد، كه تربيت روحي و اخلاقي در آن باشد. در دانشگاه‌ها و در ساير مراكز علم، چه در آنجاهايي كه علماي روحاني هستند و چه در آنجاهايي كه دانشمندهاي غير روحاني هستند، اينها بايد اشخاصي باشند در آنها كه اين طلاب را در آنجا و اين دانشجو‌ها را در آنجا تربيت اخلاقي بكنند، تزكيه بكنند نفوس اينها را . همانطوري كه دارند تحصيل مي‌كنند تزكيه نفس هم داشته باشند. اگر يك عالم مزكاي به همه معنا، در يك جامعه باشد، ممكن است يك وقتي جامعه را اين‌ور آن‌ور كند؟ من در جواني در بعضي وقتها كه در بعضي از اين شهرها مي‌رفتم مي‌ديدم بعضي از اين شهرها خيلي مردمش مؤدب به ديانت هستند، دنبال اين شدم كه چطور شده است كه اينجا اينطوري است و آن شهر ديگر اينطور نيست، مي‌ديدم كه اينجا آن عالمي كه در اينجا هست يك عالمي است كه خودش را تزكيه كرده، يك عالمي است كه خودش اصلاح شده است ، مردم را او اصلاح كرده .بايد عالم وقتي كه در يك جامعه‌اي مي‌رود، در يك محلي مي‌رود، در يك دهي مي‌رود، در يك شهري مي‌رود، دنبال اين باشد كه تزكيه كند آنها را، قبل از اينكه تعليم كند آنها را. (همان ص  ۱۳۷ ) تاريخ 10/4/59




صفحه بعدی (2/2) صفحه بعدی