حوزه علمیه بناب - هواي نفساني و عدم تهذيب نفس
امروز 27 مرداد ماه ، 1397
 


جستجو



پیوندها




 
هواي نفساني و عدم تهذيب نفس




صفحه: 1/2

هواي نفساني و عدم تهذيب نفس


آقا اين اصطلاحات، خدا مي‌داند كه اين اصطلاحات ... هرچه زيادتر شد اگر تهذيبي در كار نباشد، به ضرر دنيا و آخرت جامعه مسلمين تمام مي‌شود، اصطلاحات اثري ندارد. علم توحيد اگر چنانچه [خاص] نباشد، با آن هواي نفس [باشد] همان علم توحيد براي انسان وبال خواهد شد. چه بسا اشخاصي كه عالم به علم توحيد بودند و منحرف كردند خلايقي را، اشخاصي را منحرف كردند، و حال اينكه عالم به علم توحيد بودند. چه بسا اشخاصي كه همين اطلاعات شما را بهتر مي‌دانستند لكن از باب اينكه انحراف داشتند وقتي كه وارد شدند در يك جامعه، منحرف كردند يك جامعه را. (روحانيت و حوزه هاي علميه از ديدگاه امام خميني ص  ۳۶۴  )

***

بايد از همين حالا، همين جوان 16 ساله، همين جوان 20 ساله كه در مدارس علمي هست از حالا بايد آنطوري كه رضاي خداست، آنطوري كه دستورات الهي است خودش را عادت بدهد به اينكه آنطور باشد . يك قدم كه براي تحصيل علم برمي‌دارد، يك قدم براي تحصيل اخلاق خوب و تهذيب بردارد. اگر خداي نخواسته آقايان مهذب نباشند، اگر خداي نخواسته آقايان آنطوري كه اسلام مي‌خواهد نباشند، اين ضررش از نفعش بيشتر است. تمام ادياني كه مخترع است و تمام ادياني كه اختراع شده است و كذب است، اين اشخاص تحصيلكرده مؤسسش هستند، اشخاصي كه در حوزه‌هاي علميه تحصيل كرده‌اند لكن مهذب نبودند. شما ملاحظه بفرماييد رؤساي مذاهب باطله را مي بينيد كه رؤساي مذاهب باطله تمامشان از اشخاصي هستند كه درس خواندند، ملا! لكن مهذب نبودند.

… مهذب كنيد خودتان را، مهذب بشويد به آداب‌الله، به سنن‌الله، اگر چنانچه اين نباشد علم ‌اثري ندارد. آن نوري كه خداي تبارك و تعالي « يقذفه في قلب من يشاء » اگر مهذب نباشد قذف نخواهد شد. يك فني است، يك فني است آن علمي كه نورانيت مي‌آورد و نور است و خداي تبارك و تعالي آن را عنايت مي‌فرمايد. آن به هر قلبي عنايت نمي‌شود، هر قلبي لايق آن نيست، تا مهذب نباشد، تا خودش را خالي نكند از اخلاق زشت، خالي نكند از اعمال زشت، تا متوجه به خدا نباشد و تمام قلب را به او تسليم نكند خداي تبارك و تعالي قذف نمي‌فرمايد. گزاف نيست اين مطلب، اينطور نيست كه : خير، من دقايق علوم را مي‌دانم.خير ، خيليها دقايق علوم را [ مي دانستند] غزالي هم خيلي خوب مي‌دانست، ابوحنيفه هم خوب مي‌دانست، خيليها هم مي‌دانستند، خيلي از اشخاص هستند كه دقايق علوم را از همه بهتر مي‌دانند و آن نوري كه خداي تبارك وتعالي به آنها بايد عنايت بكند نمي‌فرمايد. آن تهذيب مي‌خواهد، آن زحمت مي‌خواهد، آن رياضت مي‌خواهد. آقا شما كه آمديد وارد شده‌ايد در اين قوم بايد رياضت بكشيد، بايد زحمت بكشيد، بايد مراعات كنيد، محاكمه كنيد نفس خودتان را، شب كه از مطالعه خارج مي‌شويد آخر شب محاسبه كنيد امروز چند تا كار خلاف (نعوذبالله ان‌شاءالله كه نيست) امروز چند تا (نعوذبالله) غيبت كردم، به چند تا عالم جسارت كردم. مي‌دانيد كه اگر يك كلمه، يك كلمه به يكي از مراجع اسلام اهانت بشود، آنها اولياي خدا هستند. بايد هر قدمي كه در راه تحصيل برداشته مي‌شود اگر عرض نكنم دو قدم لااقل يك قدم هم در باب تهذيب اخلاق، در باب تحكيم عقايد، در باب استقرار ايمان در قلب برداشته شود. اينها تفكر لازم دارد، محاسبه لازم دارد، مراقبه لازم دارد. آقايان بايد مراقبه كنند، بايد مراقبت كنند خودشان را، از صبح تا عصر بايد مراقب خودشان باشند. نفس انسان سركش است، يك آن از آن غافل بشويم ـ نعوذبالله ـ انسان را به كفر مي‌كشد، اگر غافل بشود انسان. شيطان راضي نيست به فكر ما، او كفر ما را مي‌خواهد، او مي‌خواهد همه را منتهي كند به كفر منتها از معاصي كوچك مي‌گيرد و كم كم وارد مي‌كند در بزرگتر و كم كم در بزرگتر و كم كم بالاتر تا برسد به آنجا كه خداي نخواسته انسان را منحرف كند اصلاً از اسلام. بايد مراقبت كنيد آقا از خودتان، بايد از اول صبح كه از خواب پا مي‌شويد، يا اول اذان يا عشا يا قبل از اذان كه پا مي‌شويد از خواب طويل، بايد مراقب خودتان باشيد. در اين مجتمع بايد مراقبت كرد، در اين اجتماعات، در اين اجتماعات دوتايي، چهارتايي، پنج‌تايي، ده‌تايي بايد مراقبت كرد، احترام كرد از بزرگان، احترام كرد از  رفقا، احترام كرد از مؤمنين. لسان سوء ـ نعوذبالله ـ نداد، اشكال مناقشه بيجا انسان نكند، اگر فرض بفرماييد شما در نظرتان يك كسي يك كاري انجام مي دهد يا انجام نمي دهد و ناگوار است در نظر شما ، محمول به صحت است. نبايد انسان همين‌طور بدون اينكه توجه كند به مطلبي، يك وقت خداي نخواسته جسارت كند به يك مؤمني، به يك مسلمي، به يك طلبه‌اي، به يك اهل علمي، فرضاً از اينكه به يك عالمي، فرضاً از اينكه به يك مرجعي. اينها بايد مواظبت كرد، انسان بايد خودش را مواظبت كند، حفظ كند اين جهات را تا موفق بشود. (همان ص  ۳۶۶-۳۶۸) تاريخ 23/8/44




صفحه بعدی (2/2) صفحه بعدی