حوزه علمیه بناب - حکم تکلیفی انواع تلقیح مصنوعي
امروز 31 ارديبهشت ماه ، 1397
 


جستجو



پیوندها




 
حکم تکلیفی انواع تلقیح مصنوعي




صفحه: 1/12

بررسی حکم تکلیفی انواع تلقیح مصنوعي (اهداء گامت) 


چکیده

یکی از راه های درمان بیماری های ناباروری و نازایی استفاده از سلول های جنسی به طرق مختلف در انجام عمل تلقیح  می باشد .

       از آن جایی که بیش از پانزده درصد از ازدواج ها بدلیل مشکلات ناباروری و نازایی با شکست مواجه می شوند ، این نوع درمان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد .

       بدین جهت با به نتیجه رسیدن آزمایش های علمی و وقوع عملی آن ، بررسی و موشکافی مسئله از دیدگاه فقه و حقوق ضروری به نظر می رسد .

       فقها  در صورتی که از گامت زوجین استفاده شود مشروط بر این که از مقدمات حرام اعم از نظر و لمس اجتناب گردد آن را عملی مباح دانسته اند ولی در صورتی که از گامت بیگانه استفاده گردد آراء متفاوتی بیان نموده اند که اکثراً آن را عملی حرام و برخی چون آیت الله خامنه ای (مدظله ) قائل به جوازند .

        حقوقدانان نیز به تبع فقها نظرات متفاوتی بیان نموده اند ولی آن چه مهم است این است که در منابع قانونی ایران در مورد حکم تکلیفی آن اظهار نظر نشده است .

 کلمات کلیدی : اهداء گامت ، تلقیح ، حکم تکلیفی

                                                                  

مقدمه و طرح بحث 

       آفرینش انسان از پیچیده ترین و پر رمز و رازترین سوالات ذهن بشری است . قرآن کریم خلقت اولیه ی انسان را از خاک معرفی می کند که خداوند به آن روح دمیده است  (1) و پس از خلقت آدم و زوجش از جنس او (2)  انسان های بعدی را از جنس آن دو پدید آورد.

       قرآن کریم درخواست و اشتیاق داشتن فرزند را در بعضی از افراد بیان می کند که به قدرت خداوند بچه دار شده اند . داستان حضرت زکریا (ع) و حضرت ابراهیم (ع) که به دلیل عقیم بودن همسرشان فاقد فرزند بودند که خداوند به آن ها به واسطه ی تضرع و درخواست از درگاه الهی ، در سن پیری فرزند عطا فرمود .(3)  

       بشر همیشه براساس علاقه ی به فرزند نگران زاد و ولد بوده است در صورتی که از طریق عادی ( ازدواج ) و به صورت طبیعی بچه دار نشود سعی نموده این نیاز چرخه ی حیات را با روش های علمی و تجربی و دارویی یا مذهبی درمان نماید .

       یکی از روش های درمان آن ، تلقیح مصنوعی با تمام انواع آن می باشد .

       تلقیح مصنوعی به شکل علمی که امروزه مطرح است ، پدیده ای نسبتاً جدید و زاییده ی دانش کنونی دنیای بشری است که می تواند موانع بارداری را مرتفع نماید که بدواً به منظور اصلاح نژاد و تکثیر نسل حیوانات اهلی به کار رفته است .

       تلقیح اسپرم و تخمک بیگانه یا اهداء نطفه متشکل از اسپرم و تخمک اجنبی گرچه از جهاتی دارای سوابقی در تاریخ کهن بشری است ولی با توجه به تکنولوژی جدید پزشکی از جهاتی جزو پدیده های نوین به حساب می آید ولی لازم است مسئله از لحاظ فقهی و حقوقی و همچنین از نظر انسانی و اخلاقی مورد بررسی قرار گیرد.

      زن و شوهری که خواهان طفل اند ولی به دلیل این که شوهر فاقد اسپرم سالم و یا زن فاقد تخمک با توان باروری است یا به دلائل بسیاری توان باروری را ندارند و از طرق مطروحه در علم پزشکی همچون دارو درمانی ، روان درمانی ، عمل جراحی بسیاری از آن ها قابل درمان نیست فلذا امکان بچه دار شدن را ندارند . از این رو از طریق اهداء اسپرم اجنبی ( یا خود زوج ) و ترکیب آن با تخمک زن یا اهداء تخمک  و ترکیب آن با اسپرم شوهر ( به صورت داخل رحمی یا خارج رحمی ) بچه دار می شوند .

       اهداء گامت از دیگر شیوه های تولید مثل همچون شبیه سازی و اهداء جنین و رحم استیجاری متمایز است گرچه ممکن است از لحاظ بعضی از احکام و آثار حکمی مشابه داشته باشند .

       اهداء گامت از اقسام تلقیح مصنوعی است و داخل در زیر مجموعه تعریف آن ، چرا که تلقیح مصنوعی شامل تمام روش های درمانی غیر طبیعی همچون تزریق اسپرم زوج و زوجه و تزریق اسپرم بیگانه و تخمک زوجه و تخمک بیگانه و رحم استیجاری ، کرایه رحم و اهداء جنین می باشد




صفحه بعدی (2/12) صفحه بعدی